Kost

Kost

Kostråd för gravida

Här är några enkla råd om bra mat när du väntar barn. De är till för att barnet du väntar ska växa och må bra. Men också för att du själv ska må bra.

Vad ska jag äta?
När du är gravid får barnet sin näring från dig. Näring är till exempel protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler. För att barnet ska växa och må bra behöver du mer näring än annars. Du behöver till exempel mer vitaminer och mineraler. Olika mat innehåller olika slags näring. Därför är det bra att äta olika sorters mat. Då får du i dig alla ämnen som behövs.

Ät gärna:

  • 2 portioner grönsaker och 3 frukter varje dag.
  • Fisk 2–3 gånger i veckan.
  • En halv liter lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt per dag.
    Det motsvarar 2-3 glas.
  • Lättmargarin på smörgåsen. Flytande margarin eller olja när du lagar mat.
  • Kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag.
  • Bröd och potatis, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag.
  • Välj i första hand sorter med fullkorn.

Välj gärna mat som är märkt med en bild av nyckelhålet. Den finns på nyttigare mat. Nyckelhålet kan finnas på mat som mjölk, fil, bröd, flingor, korv och färdiglagad mat. Det kan också finnas på frukt, grönsaker, kött och fisk.
Drick gärna vatten till maten och när du är törstig.

Läs mer om MVC – Mödravårdscentral

Relaterat